تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
مدرسه نیوز

مدرسه نیوز

خوب نیوز

 

 

9 بهترین چیزها درباره مسجد جامع یزد

آکواریوم اصفهان كه به عنوان اولين و بزرگترين آكواريوم كشور شناخته مي­شود در زميني با مساحت بيش از ۳۵۰۰ مترمربع احداث شده و شامل يك تونل آكواريوم (دنياي زير آب) به طول ۳۰ متر و تعداد ۳۰ عدد آكواريوم­هاي ۵ الي ۱۰ متري، آكواريوم­هاي لمسي و سيلندر آكواريوم­هاي بزرگ، چندين مركز قرنطينه و آزمايشگاه، فروشگاه هدايا و… شهرداری اصفهان نیز با هدف ایجاد فضایی سبز و دلنشین و البته افزایش تعداد جاهای دیدنی اصفهان، در زمینی به وسعت ۶۷ هزار مترمربع باغی وسیع و چشمنواز ایجاد کرد. اما نمای اصلی و بخش مهم ساختمان را میتوان درِ جبهه شمالی مشاهده کرد. هارمونی به کار رفته در حیاط خانه، نمای عمارت، حوض صلیبی و باغچه های اطراف آن فرصت سیر شدن از این زیبایی را به شما نمی دهند. در این قسمت می توانید یک ایوان با ستون زیبا را ببینید و همچنین حیاط خلوت، حوض و آشپزخانه پشت این اتاق ها قرار گرفته اند. 2 ستون دیگر در ایوان به تالار آینه مشرف است و ارتفاع کمتری به نسبت سایر ستون­ ها دارد. خوشبختانه حسابی دستی به سر و گوش این خانه کشیدهاند و بخشی از آن را به کافه رستوران هوگر تبدیل کردهاند.خانه دهدشتی مربوط به دوره قاجاریه است و در سال 1395 کافه هوگر کار خود را در آن آغاز کرد .فضای حیاط خانه دهدشتی باوجود یک حوض در میان آن و چیدمان میز و صندلی بسیار زیبا است و هم میتوانید قسمت مخصوص به نام نارنجستان را رزرو کنید و استفاده کنید . این نوع تزئینات را در بناهای بسیاری میتوان مشاهده کرد که به نظر میرسد، در ابتدا به صورت نقوش یکسان و زنجیروار بر روی دیوار اجرا شدهاند و بعدها به صورت کاملتری با خطوط کوفی و تزئینات گیاهی در هم آمیختهاند. این تزئینات با آجرهای ضربی و نقوش معلقی و کتیبه های کاشی معرق و کوفی بنایی، مجموعه ای بدیع و خیره کننده بوجود آورده که هر بیننده ای را مجذوب مي سازد .

این مجموعه به صورت منطقه ای و تا حدودی ملی فعالیت می کند. حیاطی بزرگ به همراه بنایی با اتاقهای دلباز و در و پنجره چوبی، دقیقا همانجایی که انسان دوست دارد مابقی عمرش را در آنجا سپری کند. گشت زدن در خانه های اشرافی قدیمی با آن حال و هوای سنتی و عظمت تاریخیشان یکی از تجربه های فراموش نشدنی است، حال اگر به همراه دوستان یا خانواده خود در چنین خانه ای دور هم جمع شوید و نوشیدنی های دل چسبی میل کنید، نور علی نور می شود. مطبخ به یکی از فضا های دلنشین و چشمنوازی تبدیل شده است و کافه های سنتی متعددی در این ساختمان ها چشم اندازی ویژه و گرمی خاصی را به دل این باغ زیبا آورده است. ضمنا بازدیدکنندگان بعد از بازدید از قسمت های مختلف می توانند در کافه مشیر این خانه عصرانه و نوشیدنی های دل چسب میل کنند. این خانه تاریخی از یادگاری های دوران صفویه است و متعلق به خاندان مشیر انصاری است؛ شخصی که از مستوفیان دربار صفویه بود و از شیراز به اصفهان مهاجرت کرده بود. حالا نوبت معرفی و آشنایی بیشتر با اتاق های خانه تاریخی کیانپور است؛ ضلع شمال خانه شامل تالار شاه نشین و اتاق هایی در طرفین با گچ بری هایی که خیال و ذهن هرکسی را به دوردست ها پرواز می دهد. از معماری نمای بیرونی خانه که بگذریم، زیباترین قسمت خانه، فضای شاه نشین تالار است؛ جایی که می توان رقص نورهایی را تماشا کرد که از شیشه های رنگی پنجره ارسی به فضای خانه راه پیدا کرده اند. از عواملی که موجب زیبایی این تالار شده اند می توان به سه گنبد با تزئیناتی از جنس طلا و نقاشی های حیرت انگیز اشاره کرد. آراسته شده است. هرکدام از عناصر به کار برده شده در نخل بر اساس باورهایی شکل گرفته است که ریشه در عقاید مردم محلی دارد و همچنان نشان از حادثه ای خاص در کربلا دارند و یا به شخص خاصی در این حماسه اشاره دارد.

از جمله سایر جاهای دیدنی اطراف یزد می توان به منارجنبان خرانق اشاره کرد که در بالا به آن پرداختیم. در جبهه غربی خانه دهدشتی اصفهان ، میتوان دو اتاقِ سه دری، یک اتاق پنج دری و چند دالان را مشاهده کرد. این دالان بزرگ شما را به حیاط خانه هدایت میکند. خانه مشیرالملک انصاری دارای بزرگ ترین ارسی ۹ لنگه دنیاست که ترکیب رنگ خاصی دارد و نقوش اسلیمی زیبایی در آن به کار رفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد، ساخت هر دو مسجد جامع یزد و کرمان فقط شامل یک دوره تاریخی نبوده مشتمل بر ادوار مختلف است اما در این بین شاخصه های اصلی نقوش در مسجد جامع یزد بیشتر مبتنی مشخصه های ایلخانی و تیموری است اما سبک غالب نقوش هندسی در مسجد جامع کرمان ایلخانی و مظفری است. خانه مشروطه اصفهانخانه مشروطه اصفهان، خانهای است با سبک معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به… علت انتساب این نام به این مسجد، وجود چهل سنگ محراب در بنا است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی و ایرانی و فرنگی است.عمارت چهل ستون مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول ۳ متر و عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر رو به شرقی ساخته شده است.ستون های ایوان هشت ضلعی از جنس چوب چنار و کاج است.

از پل عابر پیاده و عرض خیابان چهار باغ عبور کنید. این کوچه جهان نما نام دارد، کوچهای که عرض کمی دارد و سنگ فرش شده است. سپس در خیابان باب الرحمه، وارد اولین کوچه شوید. دقیقا همانطور که انتظار میرود، بعد عبور از درب چوبی، وارد دالانی بزرگ خواهید شد. به نقل از قصص الخاقانى، در سال ۱۰۵۳ هجرى، شاه عباس دوم به میرزا تقى الدین محمد -وزیر اعظم- دستور ساخت تالاری در عمارت عالی قاپو و رو به میدان نقش جهان را داد. تنها کافیست خود را به میدان امام علی و بعد پمپ بنزین هاتف برسانید و سپس وارد کوچه یخچال شوید یا اینکه از میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ رفته و از طریق خیابان مقدم خود را به کوچه یخچال برسانید. لذت و هیجان شما از همان زمانی که وارد کوچه خانه دهدشتی میشوید، آغاز خواهد شد. زمانی که از دَرِ اصلی وارد تالار میشویم، شش نقاشی باشکوه بر دیوارهای تالار خودنمایی میکند. در تزئینات داخلی نیز نمایش جلوههای هنر ایرانی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در سال 1345 این هتل باشکوه و مجلل افتتاح شد. در قرن پنجم و ششم هجری، در دوران سلجوقی اقدامات زیادی روی این بنا انجام گرفت.

عکاس: ناشناس. عکس پنجم ( خبرگزاری ایرنا. خبرگزاری مهر - گروه استانها - مهتاب خیری: کاشان یکی از مهمترین و مشهورترین مقصدهای گردشگری در ایران است و نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد. خبرگزاری مهر - گروه استانها - مهتاب خیری: نائین یکی از شهرهای اصفهان در منطقه دشت کویر است که با توجه به بناهای کهن این شهر، قدمت آن به بیش از سه هزار سال میرسد. اما اگر جمع شما بیش از دو نفر است و ترجیح میدهید زیر آسمان آبی غذای خود را میل کنید، میتوانید به حیاط عمارت بروید. منبع آبی آبیاری باغ در گذشته عبارت بود از آب جریان یافته در مادی، که شاخهای از نهر فدین است و پس از آبیاری باغ از شمال خیابان سپه به میدان نقش جهان وارد میشده است. او ابتدا قناتی با نام دولتآباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات، باغ دولتآباد را به وجود آورد. اگر از کسانی که تجربه بازدید از خانه دهدشتی اصفهان را داشتهاند بپرسید، حتما بازدید از نارنجستان را به شما توصیه خواهند کرد. با توجه به نزدیکی این کافیشاپ به ایستگاه مترو امام حسين، برای دسترسی راحتتر و کمک به داشتن هوایی پاکتر، میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای مراجعه به آن استفاده کنید.

هاتف از خیابان های معروف و اصلی اصفهان به شمار می رود، برای همین دسترسی به آن سخت نیست. در این مطلب به معروف ترین دخمه های زرتشتیان که در شهر یزد قرار دارد می پردازیم که چون شهر یزد، پایتخت مذهبی زرتشتیان است، بیشتر از سایرین مورد توجه و بازدید گردشگران قرار گرفته است. گفتنی است الگوی این خانه برگرفته از کهن ترین الگوی خانه سازی ایرانی است؛ الگو طراحی شده خانه کیانپور چهار چفه یا چهار صفه نام دارد. گفتنی است که در گذر زمان نقاشی هایی نیز به بخش های مختلف ساختمان اضافه شده است. گفتنی است که این پل زیر نظر الله وردی خان و با هزینه او ساخته شده است. این خانه که تزئینات و معماری سقف و درودیوارش باعث حیرتمان میشود، در دوره زندیه و قاجار ساخته شده است. مدیر خانه تاریخی بخردی اصفهان گفت: توریست با ورود به این مکان، فضای دوره زندیه و شیراز، اصفهان صفوی و تزئینات قاجاریه در تهران را میتواند مشاهده کند و این امتیاز «خانه تاریخی بخردی» است. در واقع ساختار این تالار به نحوی است که صداها را بسیار رسا و صاف در کل فضای تالار پخش می کند. کافی است کمی از ورودی تالار فاصله بگیرید تا به اتاق بسیار زیبایی به نام تالار آیینه برسید. در پارک کافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. اما به هر صورت در حال حاضر خانه دهدشتی اصفهان، تبدیل به کافه رستورانی شده است که همه عاشقان آثار تاریخی را کنار هم جمع میکند.حیاط این عمارت قدیمی بسیار زیبا و دلباز است. در پایان دوره حکومت قاجاریان کاخ هشت بهشت را اشخاص مختلفی مالک شدند و از اشیاهای زینتی و گران بهای عهد صفویان در آن چیزی به جای نمانده به نحوی که اکنون از آن همه زیبایی و شکوه و عظمت و آب نماهای زیبا هیچ گونه اثری پیدا نیست اما باز هم با وجود این ها زیبایی بی نظیر معماری صفوی بر روی این بنای باقی مانده به نحوی که ایران شناس معروف آندره گدار می گوید: عمارت هشت بهشت با دارا بودن یک تالار که از هر طرف باز می باشد و وجود چهار تالار کلاه فرنگی در چهار گوشه از باغ هنوز هم ترکیبی از معماری دوران صفویه را دارا است.

به دلیل کویری بودن این منطقه مردم زندگی سختی داشتند و باید به گونه ای زندگی می کردند تا گرمی و خشکی هوا کمتر برای شان آزار دهنده باشد. معماری خانه دهدشتی اصفهان، دقیقا مشابه خانههای سنتی ایرانی است که هر کسی آرزوی زندگی کردن در آن را دارد. بررسی معماری خانههای تاریخی ایرانی، به خودی خود بسیار جذاب و دیدنی است. به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان یکی از قدیمیترین شهرهای ایران است. اصفهان، جاهای دیدنی زیادی دارد که می توان روز های زیادی را در این شهر سپری کرد و در هر جایی از اصفهان نشانی از جاذبه ای با خصوصیات عالی و جذاب پیدا کنید. اما حتی در تابستان هم میتوان شبهای بسیار زیبایی را تجربه کرد. الگوی چهار صفه باعث می شود که در تابستان دمای هوای داخل خنک و در زمستان گرم باشد. زندگی شبانه و تفریحات مردم اصفهان در تابستان بسیار زیبا و خاطره انگیز است. اما برخی از محلیها بر این باور هستند که در گذشته، خانوادهای با اصل و نسب در آن زندگی میکردند. برخی شهروندان در مناطقی که شدت پیشرفت فرونشست بیشتر است میگویند: شبها که سکوت بیشتر است، صدای تَرَک خوردن دیوار را میشنویم. اما به صورت کلی این شهر از نظر جغرافیایی، در حاشیه کویر واقع شده است. باغ فین کاشان یکی از زیباترین باغهای ایرانی است که عروس باغهای ایرانی شناخته میشود. مسجد امیر چخماق که به نام مسجد جامع نو و یا مسجد دهوک نیز شناخته می شود، قدیمی ترین بنای این میدان است و از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار در میان مساجد شهر یزد، بعد از مسجد جامع و در رده ی دوم قرار دارد. شهرهایی مانند اصفهان و شیراز، کرمان، یزد و تهران از محبوب ترین پایتخت های تاریخی ایران هستند. در این پنجرهها از شیشههای رنگی کوچکی استفاده شده که زیبایی مناظر را دو چندان میکنند.

آخرین خبر - گلستان درختان کاج قدیمی و گلهای شمعدانی کنار حوض، حسابی خودنمایی میکنند. حیاطی که درختان سرسبز بر آن سایه افکندهاند. او پس از رسیدن به مقام حاکمیت یزد همراه با همسرش «ستی فاطمه» اقدام به ساخت مسجد جامع نو در ده «دهوک سفلی» کرد و روبهروی آن ميدانگاه وسیعی ساخت. در خانه مشیرالملک انصاری از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟ در این بازار سنتی میتوانید مغازههایی با درهای چوبی و فلزی پیدا کنید که اکثر آنها طلا فروش هستند اما میتوانید چیزهایی سنتی مانند ظروف مسی، دستمال یزدی، ترمه و پارچه را نیز پیدا کنید. چه چیزهایی را در داخل خانه کیانپور مشاهده خواهید کرد؟ به جرات اصفهان را میتوان مهد هنر و فرهنگ ایران دانست و دوره صفویان را نیز میتوان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان دانست؛ دورهای که این شهر زیبا پایتخت ایران بود و به همین دلیل پیشرفت و توسعه کمنظیری را در این دوران تجربه کرد. آنها انگار که منطقه، فرهنگ و آدابشان را قلمه زده باشند، مثل گیاهی و آن را در خاک اصفهان دوباره کاشته باشند. در هر صورت نیز می توانید از وسایل عمومی مثل تاکسی، مترو و اتوبوس برای رسیدن به این منطقه از اصفهان بهره ببرید. حقیقتا لقب نصف جهان برازنده شهری مثل اصفهان است؛ گوشه و کنار شهر به معماری های دوران گذشته آراسته شده و هر کدام با کاربری های مختلفی آماده میزبانی از علاقهمندان خود هستند. در این بخش اتاقکهای چوبی ساخته شدهاند که با میزهای دو نفره آماده پذیرایی از مهمانان عزیز هستند. اگر شما نیز عاشق این نوع از اقامت شدید، باید بدانید که خانه دهدشتی با هشت اتاق خواب زیبا، آماده پذیرایی از مهمانان عزیز خود است. شور و شعف مردم از روبرویی چنین نزدیک و چنین ایمن با این آبزی عظیم کاملا در فیلم مشهود است. قابل انجام است، بیان کرد: در حال حاضر تخصصیترین بیمارستانهای کشور وقفی است و این سنت حسنه توانسته سهم قابل توجهی در تامین سلامت و معیشت مردم داشته باشد.

در گذشته این خانه یکی از کاخ های سلطنتی ایران به شمار می رفت و متعلق به خاندانی بوده که همواره برای سازندگی کشور تلاش کرده اند. یَزد مرکز استان یزد و شهرستان یزد و یکی از کلانشهرهای ایران است. فاصله خمینی شهر تا اصفهان ۱۵ کیلومتر است و در بخش مرکزی شهرستان خمینیشهر قرار دارد. یکی از نمونههای این کاروانسراها نیز کاروانسرای زین الدین یزد است که در شهرستان مهریز و در ۶۰ کیلومتری جاده یزد کرمان قرار دارد. 3. آتشکده بهرام یزد یکی از جاهای تفریحی یزد که اکثر افراد در زمان سفر به این شهر از آن بازدید میکنند، آتشکده بهرام است. اصفهان را میتوان مهد هنر و فرهنگ ایران دانست و دوره صفویان را نیز میتوان نقطه عطفی در تاریخ اصفهان دانست؛ دورهای که این شهر زیبا پایتخت ایران بود و به همین دلیل پیشرفت و توسعه کمنظیری را در این دوران تجربه کرده است.خانه دهدشتی ها از جاهای دیدنی شهر اصفهان مربوط به دوره قاجار است و در شهر اصفهان، چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه کوچه جهان نما، انتهای بنبست دهدشتی، پلاک ۱۱۰ واقع شده است. در طول تاریخ بشریت مهاجرت همواره از تأثیر گذارترین عوامل بر فرهنگ و تمدن ملت ها بوده است. خانه تاریخی کیانپور که در شهر اصفهان قراردارد و یکی از خانه های تاریخی اصفهان به شمار میرود، فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را برای هر یک از بازدید کنندگان بازگو می نماید. بعد از غذا هم نوبت به سفارش یک چای لب سوز و لب دوز خواهد رسید.

بعد از اینکه حدود ۸ کیلومتر از این خیابان را طی کردید به آتشگاه می رسید که در سمت راست شما دیده می شود. ایسنا/اصفهان رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: بازدید از شاهنشین پل خواجو و خانه تاریخی اژهایها از سلسله برنامههای «نیمرخ» و برنامه «رمضان گرد» شامل بازدید از امامزاده جعفر، امامزاده اسماعیل، امامزاده هارون ولایت و مقبره علامه مجلسی، محور برنامههای نوروزی این اداره است. منارههای تکیه امیرچخماق بالاتر از بخش شاهنشین سر به آسمان کشیدهاند و صدای گوشنواز اذان هرروز از بالای مناره همه را برای نماز دعوت میکند. جاهای دیدنی اصفهان آنقدر متنوع هستند که در یک سفر کوتاه نمیتوان از پس دیدن همه آنها بر آمد. چشمه مرغاب عسگران از جاهای دیدنی اطراف اصفهان و مقصد تابستانی گردی در نصف جهان است. در و پنجره های ارسی، اتاق های سه دری و مقرنس های خانه فضای دلچسبی را خلق کرده است که عاشق اقامت دائم در این خانه خواهید شد. در پشت اتاق پنج دری و اتاقهای سه دری همین بخش از ساختمان، حیاط خلوت، حوضخانه و مطبخ واقع شدهاند. معماری این بنا به نحوی انجام شده که روبهرو، پشت و دو طرف کاخ، تعداد طبقات متفاوت به نظر میرسد، خارقالعاده نیست؟ ایرانیهایی را در نظر بگیرید که در دست کم ۱۵ قرن پیش بر فراز این کوه در میان دیوارهای این بنا میایستادهاند و تمام شهر اصفهان و اطراف آن را زیر نظر میگرفتهاند. تمام این اتاقها به واسطه دربهای چوبی قدیمی به یکدیگر راه پیدا میکنند و تشکیل یک فضای بزرگتر را میدهند. یکی از این دالانها به خانه کناری راه پیدا میکند و دالان دیگری محلی برای ورود به خانه محسوب میشود. ورودی خانه و سر در بزرگ و مجلل آن از سردرهای خانه های دیگر اصفهانی متمایز است و همین که وارد این ملک شوید دالان هایی را می بینید که یکی به گوشه حیاط راه دارد و دیگری به فضای اصطبل.

بعد از خاندان مشیرالملک ها این خانه به کاربری های مختلفی تغییر داده شد، از کنسولگری پادشاهی پروس و خانه تاجر اصفهانی گرفته تا اقامتگاه پناهندگان خوزستانی و در طی این تاریخ پرفراز و نشیب تزئینات خانه تخریب شد ولی از سال ۱۳۷۰ به بعد با مرمت تزئینات دوباره رنگ و لعاب گذشته را بازیافت. در منوی این کافه رستوران، غذاهای سنتی ایرانی و اصفهانی زیادی به چشم میخورند. شاید قیمت منوی کافه هوگو نسبت به رستورانهای مشابه چند درصدی گرانتر باشد. در همان سال، در جبهه تالار كاخ، اشعاری در دو كتیبه از زیر گچ به دست آمد كه یكی کوتاهتر و بر زمینه صورتیرنگ، بنای تالار چهلستون را به شاه عباس دوم نسبت میداد و سال اتمام آن را ۱۰۵۷ هجری قمری تعیین میکرد. خانه تاریخی کیانپور در سال های ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ شمسی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با دستور حاج آقاحسن گیلانیان و توسط استاد میرزا رضا معمار ساخته شد، و پس از مرگ حاج آقا حسن گیلانیان به یکی از فرزندان ایشان بنام محمد علی گیلانیان می رسد. قسمت گرمخانه یا جماعتخانه این مسجد دو درب چوبی دارد که بر آن، عبارتهای لااله الا الله، محمد رسولالله و علی ولیالله به خط نسخ و میان دو کتیبه کندهکاری شدهاست.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران لطفا به بازدید از وب سایت ما.




برچسب ها : ,
شنبه 22 مهر 1402 |
 


 

مطالب اخير

آشنایی کامل با پیانو و انواع آن

اتاق خواب برای یک نوجوان چیزی بیش از یک مکان برای خوابیدن است

هدایای خلاقانه و فانتزی برای حیوانات خانگی: چگونه به دوستان چهار پای خود لطف کنید؟

اسپری تاخیری چند ساعت موثر است؟

نقش تولید محتوا در رشد کانال ایتا

آهنگ گرشا رضایی به نام «منم مثل توبه تنهاشدن عادت ندارم»

پمپ کارواش چیست؟

نکات مهم در مورد پمپ برتولینی

برای افتتاح آرایشگاه زنانه چه شرایطی وجود دارد؟

علل زگیل تناسلی در زنان

آهنگ جدید حامیم به نام «این همه آدم چرا قلبمو باید به تو میدادم»

دائمی ترین روش چاق شدن صورت

همه چیز در مورد ربات جاروبرقی

آموزش پاکسازی پوست

اینورتر سه فاز iMASTER مدل C1-220-HF

بزرگترین ارائه دهنده خدمات خواب در تهران و ایران کدام است؟

آهنگ جدید حمید هیراد به نام «دوست دارم»

قیمت پرینترهای خانگی موجود

15 گام مهم برای افزایش امنیت خانه

روانشناسی وابستگی: شناخت و درمان

 

آرشيو مطالب

1403

1402

 
 
 

آمار

تعداد آنلاین : 2
بازدید امروز : 379
بازدید دیروز : 842
هفته گذشته : 4341
ماه گذشته : 4341
سال گذشته : 71867
بازدید کل : 248826
تعداد پست ها : 92
تعداد نظرات : 0

امکانات جانبی

RSS 2.0