تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
مدرسه نیوز

مدرسه نیوز

خوب نیوز

 

 

انواع روش های تدریس ریاضی ابتدایی

 


آموزش ریاضی دوره ابتدایی نقش اساسی در شکل گیری و یادگیری مفاهیم ریاضی دارد و با ورود به دوره ابتدایی کودکان با آموزش ریاضی و مفاهیم محاسباتی آشنا می شوند، از این رو روش های تدریس ریاضی دوره ابتدایی از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

توانایی انجام محاسبات ریاضی تنها یکی از اهداف آموزشی این دوره می باشد. مهارت های تحلیلی، حل مسئله و استدلال از دیگر اهداف آموزش ریاضی، نقطه شروع آموزش مفاهیم پایه این درس به ویژه در مقطع ابتدایی است و با استفاده از روش های نوین تدریس می توان به این مهم دست یافت.

بسیاری از مردم فکر می کنند که ریاضیات هنر محاسبه است و ریاضیدانان تمام زندگی خود را صرف ایجاد فرمول ها و روابط ریاضی می کنند. اگرچه این نظر درست است، اما باید گفت که کار ریاضیدانان استدلال است نه محاسبه. بنابراین در هنگام تدریس ریاضی سعی در محاسبه نداریم، بلکه هدف اصلی توسعه تفکر منطقی در دانش آموزان است.

با توجه به این وظیفه، کار آن دسته از معلمان ریاضی که نقش بسیار مهمی در توسعه این منطق دارند، حائز اهمیت است و با توجه به این اهمیت، معلم باید راهبردها و روش های مختلف تدریس ریاضیات ابتدایی را بداند که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. . . در این مقاله..

آموزش ریاضیات از گذشته تا امروز

تدریس کلاسیک و سنتی ریاضیات شکل اصلی تدریس در بسیاری از مدارس سراسر جهان در اوایل تا اواسط قرن بیستم بود. چنین رویکردی کاملاً با رویکرد فعلی و غیر متعارف متفاوت بود، اما در چند دهه اخیر تدریس ریاضیات به ویژه در مدارس ابتدایی مورد انتقاد قرار گرفته است.

بسیاری از جنبش‌های اصلاحی خواستار تغییر در روش‌های آموزش ریاضیات پایه بودند. اخیراً روش های جدیدی برای آموزش ریاضیات مطرح شده است که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و در مدارس سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال 1989، کمیته ملی معلمان ریاضیات ایالات متحده بیان کرد که هدف کلی برنامه درسی ریاضیات دوره ابتدایی کسب دانش و مهارت و تقویت تفکر منطقی است. شمارش اعداد و کسرها؛ مقرر شد بر جمع و تقسیم تاکید شود. ارقام اعشاری، حل مسئله. تقریبا اعداد و هندسه به برنامه درسی ریاضیات تنوع می بخشد.

تأکید بر روش‌های تفکر ریاضی همواره دانش‌آموزان را به بررسی مسائل مربوط به منطق و استدلال در سایر دروس سوق می‌دهد. برای داشتن یک زندگی موفق در جامعه امروزی به مهارت های تفکر، تصمیم گیری و حل مسئله نیاز داریم.

حداقل هدف مشترک در همه روش های تدریس ریاضی، توسعه قدرت تفکر و خلاقیت است که در روش های قدیمی تدریس ریاضی چنین مسائلی مطرح نمی شود.

روشی جدید برای آموزش ریاضی پایه

در ادامه روش های جدید آموزش ریاضیات ابتدایی معرفی می شود. انواع روش ها عبارتند از:

روش توصیفی

این روش یکی از رایج ترین روش های تدریس ریاضی در مدارس ایران است. در این روش معلم فقط مطالب ریاضی را توضیح می دهد و دانش آموزان در اتاقی ساکت در کلاس به صحبت های معلم گوش می دهند.

تنها مزیت این روش این است که دانش آموزان را ساکت نگه می دارد، اما از آنجایی که آنها نقش فعالی در یادگیری ندارند، به مرور زمان کلاس خسته کننده می شود و ممکن است مدرسه و کلاس را دوست نداشته باشند.

روش های تدریس ریاضی ابتدایی

روش قیاسی

در این روش معلم با استفاده از داستانی مناسب مفهوم مورد نظر را معرفی می کند. اجرای این روش معمولاً توجه و توجه دانش آموزان را به خود جلب می کند زیرا با یک داستان شروع می شود.

علاوه بر این، چون معلم در داستان سرایی کلاس را به نتیجه می رساند، دانش آموزان خود را موظف می دانند که در پاسخگویی مشارکت کنند. این رویکرد خستگی ناشی از انتقال ایده های انتزاعی ریاضی را کاهش می دهد و سرعت تدریس را افزایش می دهد.

روش آنالوگ معمولا برای نشان دادن نحوه عملکرد یک مفهوم استفاده می شود، نه برای اثبات ریاضی آن. لازم به ذکر است استفاده نادرست از این روش باعث ایجاد سوءتفاهم از مفهوم ارائه شده در ذهن دانش آموز نخواهد شد.

نحوه ارائه قوانین

هدف از این روش ارائه قوانین و دستورالعمل های خاصی است که دانش آموز هنگام برخورد با چیزها یا مشکلاتی که نمونه این قانون است از آنها استفاده می کند.

اینها می توانند قوانین ساده ای باشند، مانند خواندن اعداد دو رقمی 20 به بالا، مانند 32، 42، 52. متأسفانه استفاده از این روش اغلب دانش آموزان را به ماشین حساب تبدیل می کند. تفاوت این است که دستگاه معمولاً اشتباه نمی کند. برای استفاده از قوانین داده شده اما دانش آموزان اغلب هنگام درخواست اشتباه می کنند.

روشهای پایه ریاضی

نحوه استفاده از مثال

این روش از ترکیب چند روش به دست آمده و در تمامی مراحل آموزشی مفهوم ریاضی قابل استفاده است. فرض کنید می خواهیم به طور شهودی یک شکل هندسی مانند مربع را بدون استفاده از تعریف آموزش دهیم.

در این حالت چند مربع با اندازه های مختلف روی تخته می کشیم و به کلاس می گوییم که همه این اشکال را مربع می نامیم. سپس اشکال هندسی دیگری را با چند مربع روی تخته ترسیم می کنیم و از دانش آموزان می خواهیم که مربع ها را علامت گذاری کنند.

نحوه استفاده از آزمایشات و مشاهدات عینی

در این روش دانش آموز مفاهیم ریاضی را از طریق مشاهده و تجربه شخصی می آموزد.

این روش در سال های پایانی دبستان مانند سال ششم که دانش ریاضی دانش آموزان بهتر از پایه های پایین است مناسب است.

سیستم تعاونی

با روش مشارکتی، هر کودک در تمامی مراحل آموزشی مشارکت فعال دارد.

می توان گفت روش تلفیقی کاملاً مخالف روش توصیفی بوده و یکی از بهترین و مؤثرترین روش های آموزش مفاهیم ریاضی است.

به طور کلی مشارکت دانش آموزان در یادگیری یک مفهوم می تواند یکی از فعالیت های زیر باشد:

کارایی خوراکی

برای مثال اعداد 1 تا 10 را با صدای بلند بخوانید تا دنباله اعداد را یاد بگیرید.

فعالیت نوشتاری

به عنوان مثال، هر کودک پاسخ سوالی را روی کاغذ می نویسد و پاسخ سوال را به کلاس ارائه می کند.

فعالیت بدنی

به عنوان مثال، انگشتان خود را باز و بسته کنید تا تعداد اعضای یک مجموعه را ببینید.

نحوه استفاده از مدل

استفاده از مدل به معنای استفاده از تصاویر یا اشیایی است که در شفاف سازی یک مفهوم و ساده سازی درک آن موثر است. این تصاویر و اشیاء معمولاً برای کاهش انتزاع مفاهیم به ویژه مفاهیم ریاضی استفاده می شوند.

این مدل در تمام مراحل آموزشی قابل استفاده است. آموزش ریاضیات از طریق بازی یکی از مؤثرترین روش‌های استفاده از الگویی است که دانش‌آموزان می‌توانند در فرآیند یادگیری مشارکت کنند.

روش های نوین آموزش ریاضی پایه

روش اکتشافی

روش تشخیصی روشی است که در آن دانش‌آموزان آماده می‌شوند تا با ارائه موقعیت‌های مرتبط، مفاهیم ریاضی خاصی را بدون یادگیری مستقیم مفاهیم بیاموزند. معمولاً استفاده از این روش در مراحل اول تمرین توصیه می شود.
 

یکی از پیشگامان این روش در ریاضیات، جورج پویا، ریاضیدان لهستانی مقیم آمریکا است. او معتقد است آنچه دانش آموز برای خود کشف می کند هرگز فراموش نخواهد شد. به بیان ساده، از نظر او بهترین راه آموزش، افشای مفهوم به دانش آموز است.

راه حلی برای مشکل

روش مسئله در واقع نوعی آمادگی کامل برای زندگی است، زیرا زندگی یعنی مواجهه با مشکلات و تلاش برای حل آنها با تلاش او به دنبال راه حل برای آن مشکل باشید.

انواع روش تدریس ریاضی دبستان

نمونه هایی از روش های تدریس ریاضی دبستان

دانش آموزان باید گام به گام پیش بروند، به این معنی که ابتدا دانش آموزان باید مشاهده کنند، توضیح دهند، اثبات کنند، رد کنند و تفسیر کنند.

از بازی های ریاضی استفاده کنید که به این درس علاقه و علاقه می بخشد.

حداقل 2 تا 3 شخصیت برجسته ملی در ریاضیات مانند ابوریحان، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی و غیره باید در هر پایه به دانش آموزان ارائه شود.

برای درک اهمیت ریاضیات، مثال های کتاب دقت بیشتری می کند، مثلاً در حال حاضر در کشور هیچ ریالی در تجارت وجود ندارد.

در هنگام تدریس هر مفهوم ریاضی، قبل از معرفی آن مفهوم، بهتر است یک مسئله را مطرح کنید تا دانش آموزان به فکر فرو بروند. زیرا یکی از مهم ترین اهداف ریاضی این است که کودکان و مردم را به تفکر وادار کند.

کاهش محتوای دفاتر حسابداری. زیرا معلمان باید از روش های سنتی تدریس برای تکمیل دروس با توجه به زمانی که در اختیار دارند استفاده کنند.

حداقل یک یا دو درس آزاد که معلم در هر مقطع تحصیلی انتخاب می کند باید در درس ریاضی مثلا درس زبان فارسی گنجانده شود.

تشویق دانش آموزان در درس ریاضی و افزایش انگیزه کودکان

استفاده از مشاور در مدارس ابتدایی و شناخت دانش آموزانی که در یادگیری مشکل دارند و واقعا از اعداد می ترسند.

شناخت مسائل ریاضی در کودکان

وقتی روش تدریس جوابگوی موفقیت ما در کلاس نیست، باید روش ها را تغییر داد و گاهی چندین روش را با هم ترکیب کرد.

از رویکردهای نوآورانه همکاران در یک مفهوم یا بخشی از دروس ریاضی در مقاطع مختلف استقبال کنید و سعی کنید آنها را برای استفاده سایر همکاران منتشر کنید.

انتخاب روش تدریس مناسب که دانش آموزان را به تفکر وادار کند.

در مورد تدریس ریاضی پیشنهاد می شود که آزمایشگاه های ریاضی در مدارس راه اندازی شود.

در این مقاله به روش های نوین تدریس ریاضی ابتدایی و اهمیت درس ریاضیات و تاثیر مهم و مهمی که تدریس صحیح ریاضی ابتدایی می تواند در تقویت خلاقیت، حل مسئله و تفکر منطقی دانش آموزان داشته باشد، پرداخته ایم. مهارت ها

بنابراین لازم است در برنامه درسی ریاضی به ویژه در مقطع ابتدایی به معلمان و نظام تدریس توجه ویژه ای شود که در زیر به تمامی روش های تدریس ریاضی مورد استفاده در مدارس ابتدایی ایران و سایر کشورها اشاره می کنیم و نحوه استفاده از آنها را پیشنهاد می کنیم. این آموزش زیبا و زیبا
 

ادامه مقاله:  https://lotusmath.ir/product/دوره-صفر-تا-صد-ریاضی-تجربی/




برچسب ها : ,
يکشنبه 25 تير 1402 |
 


 

مطالب اخير

آهنگ جدید گرشا رضایی به نام «فریاد»

آشنایی کامل با پیانو و انواع آن

اتاق خواب برای یک نوجوان چیزی بیش از یک مکان برای خوابیدن است

هدایای خلاقانه و فانتزی برای حیوانات خانگی: چگونه به دوستان چهار پای خود لطف کنید؟

اسپری تاخیری چند ساعت موثر است؟

نقش تولید محتوا در رشد کانال ایتا

آهنگ گرشا رضایی به نام «منم مثل توبه تنهاشدن عادت ندارم»

پمپ کارواش چیست؟

نکات مهم در مورد پمپ برتولینی

برای افتتاح آرایشگاه زنانه چه شرایطی وجود دارد؟

علل زگیل تناسلی در زنان

آهنگ جدید حامیم به نام «این همه آدم چرا قلبمو باید به تو میدادم»

دائمی ترین روش چاق شدن صورت

همه چیز در مورد ربات جاروبرقی

آموزش پاکسازی پوست

اینورتر سه فاز iMASTER مدل C1-220-HF

بزرگترین ارائه دهنده خدمات خواب در تهران و ایران کدام است؟

آهنگ جدید حمید هیراد به نام «دوست دارم»

قیمت پرینترهای خانگی موجود

15 گام مهم برای افزایش امنیت خانه

 

آرشيو مطالب

1403

1402

 
 
 

آمار

تعداد آنلاین : 2
بازدید امروز : 200
بازدید دیروز : 750
هفته گذشته : 950
ماه گذشته : 6586
سال گذشته : 74112
بازدید کل : 251071
تعداد پست ها : 93
تعداد نظرات : 0

امکانات جانبی

RSS 2.0