تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
مدرسه نیوز

مدرسه نیوز

خوب نیوز

 

 

پلاستیک چیست؟

 


پلاستیک به عنوان ماده ای تعریف می شود که دارای وزن مولکولی بالایی از مواد آلی است. همچنین به عنوان پلیمرهای زنجیره های کربنی طولانی نیز شناخته می شود. اتم های کربن به صورت زنجیره ای به هم متصل شده و مولکول های زنجیره بلند را تشکیل می دهند.

پلاستیک در سال 1846 توسط شیمیدان معروف آلمانی کریستین شونبین کشف شد. پلاستیک در واقع به طور تصادفی کشف شد. کریستین در آشپزخانه مشغول آزمایش بود و به طور تصادفی مخلوطی از اسید نیتریک و سولفوریک ریخت. برای پاک کردن محلول (مخلوطی از اسید نیتریک و سولفوریک)، پارچه ای را برداشت و آن را پاک کرد و روی اجاق گذاشت. پس از مدتی پارچه از بین رفت و پلاستیک ایجاد شد.



مقدمه ای بر پلاستیک

کلمه پلاستیک از کلمه یونانی Plastikos به معنای قالب گرفته شده است. سوخت های فسیلی حاوی ترکیباتی هستند که حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن ها) هستند که به عنوان بلوک های سازنده مولکول های پلیمری بلند عمل می کنند. این بلوک های ساختمانی که به عنوان مونومر شناخته می شوند، به یکدیگر متصل شده و زنجیره های کربنی طولانی به نام پلیمر را تشکیل می دهند.



تولید کننده دستگیره های پلاستیکی

پلاستیک از مواد آلی مصنوعی یا نیمه مصنوعی ساخته می شود. این ترکیبات زیاد و متنوع هستند اما همگی ویژگی خوردن چکش را دارند. این بدان معنی است که آنها را می توان به اشکال خاصی از مواد جامد تبدیل کرد. پلاستیک - این ماده جاذب است و می تواند به طور مداوم تغییر شکل دهد. نام پلاستیک نیز از این خاصیت گرفته شده است.

پلاستیک ها معمولاً پلیمرهایی با چگالی بالا هستند، اما معمولاً شامل مواد دیگری نیز می شوند. آنها اغلب مصنوعی هستند و اغلب از مواد پتروشیمی ساخته می شوند. با این حال، نگرانی های فعلی محیطی منجر به افزایش پلاستیک هایی شده است که از مواد بازیافتی مانند پلی لاکتیک اسید از ذرت یا سلولز از الیاف پنبه ساخته می شوند. پلاستیک ها به دلیل ارزان بودن، ساخت آسان، همه کاره و مقاوم در برابر آب در انواع محصولات با کیفیت بالا استفاده می شوند. پلاستیک ها در همه چیز از محصولات ساده مانند گیره های کاغذ گرفته تا محصولات پیچیده مانند هواپیما استفاده می شوند.


پلاستیک برای چه مواردی استفاده می شود؟

حمل و نقل پلاستیک

حمل و نقل ارزان و ایمن مردم و کالا برای اقتصاد ما مهم است، زیرا کاهش وزن خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها می تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. بنابراین سبک بودن پلاستیک آن را برای صنعت حمل و نقل مهم می کند. برای اطلاعات بیشتر به این وبلاگ بروید.

 

پلاستیک در ساخت و ساز

پلاستیک ها به طور گسترده ای در کاربردها در صنعت ساخت و ساز استفاده می شوند. آنها بسیار انعطاف پذیر هستند و نسبت استحکام به وزن، اثربخشی هزینه، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را ترکیب می کنند. این باعث می شود پلاستیک های ساختمانی گزینه ای اقتصادی و کارآمد باشند.



کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی

برق تقریباً تمام جنبه های زندگی ما را تامین می کند: در خانه، محل کار، محل کار و بازی. و هر جا که برق پیدا کنیم، پلاستیک پیدا می کنیم. برای ساخت این محصول از واکس آنتی ازن استفاده می شود.


پلاستیک در بسته بندی

پلاستیک ماده مناسبی برای بسته بندی کالا است. پلاستیک همه کاره، بهداشتی، سبک، انعطاف پذیر و بسیار بادوام است. این پلاستیک پرمصرف ترین در جهان است و در بسیاری از کاربردهای بسته بندی از جمله ظروف، بطری، قوطی، سینی، جعبه، فنجان و بسته بندی، محصولات کودک و بسته بندی محافظ استفاده می شود.



مزایای استفاده از کیسه پلاستیکی:

تحمل

بسته بندی مقاوم در برابر کودکان

گروه بسته بندی BPF

پلاستیک پرینت سه بعدی

با توجه به خواص متفاوت پلاستیک ها می توان از آنها در زمینه های مختلف استفاده کرد. از جمله جدیدترین و جالب ترین آنها می توان به زمینه های تولید و پرینت سه بعدی اشاره کرد. یا با تمرکز بر این زمینه تقریباً جدید، پلاستیک چاپ شده را می توان در ماشین های چاپ سه بعدی برای اهداف مختلف استفاده کرد. کاربردهای مختلف پلاستیک برای پرینت سه بعدی بسیار جالب است. این محصولات عمدتاً در آزمایشگاه های نمونه اولیه، اسباب بازی ها، چرخ دنده های مکانیکی، پروتزهای پزشکی و غیره استفاده می شوند.



مهندسان اغلب مواد پلاستیکی را بر اساس ساختار شیمیایی ستون فقرات پلیمری و زنجیره های جانبی طبقه بندی می کنند. برخی از گروه های مهم در این طبقه بندی ها عبارتند از:

اکریلیک

پلی استرها

سیلیکون ها

پلی یورتان ها

پلاستیک هالوژن



سایر کاربردهای پلاستیک

خودرو - ترمزها، داشبوردها، قطعات موتور، صندلی‌ها و درها

تولید برق - توربین های بادی، پنل های خورشیدی و امواج

مبلمان - ملافه، مبلمان منزل

دریایی - بدنه و بادبان های یک کشتی

پزشکی و مراقبت های بهداشتی - سرنگ ها، کیسه های بدن، لوله ها، دستگاه های دیالیز، دریچه های قلب، پروتزها و پانسمان های زخم

نظامی - کلاه ایمنی، زره بدن، تانک، کشتی های جنگی، هواپیما و تجهیزات ارتباطی


انواع پلاستیک

پلاستیک ها بسته به خواص فیزیکی به دو نوع ترموپلاستیک و دوروپلاستیک تقسیم می شوند.

ترموپلاستیک ها: پلاستیک هایی که به راحتی در اثر حرارت تغییر شکل داده و به راحتی خم می شوند. پلیمرهای خطی و ترکیبی از پلیمرهای خطی و متقاطع تحت ترموپلاستیک قرار می گیرند. به عنوان مثال: PVC، نایلون، پلی اتیلن و غیره.

ترموست: پلاستیک هایی که پس از گیرش با حرارت نرم نمی شوند. پلیمرهای با پیوند متقابل بالا، پلاستیک‌های ترموست هستند. به عنوان مثال: باکلیت، ملامین و غیره. ملامین برای کف سازی و باکلیت برای ساخت کلیدهای برق استفاده می شود.


خواص پلاستیک

پلاستیک ها قوی و انعطاف پذیر هستند.

آنها هادی ضعیف گرما و الکتریسیته هستند.

پلاستیک ها بسیار شکننده هستند و اشکال و اشکال مختلفی دارند.

در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

آنها در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم هستند.



پردازش پلاستیک

پردازش پلاستیک بسیار مهم است. اگر پلاستیک‌ها در زمان مناسب بازیافت نشوند، با مواد شیمیایی یا مواد دیگر مخلوط می‌شوند و پردازش آنها را دشوارتر می‌کند و به منبع آلودگی تبدیل می‌شود.

پلاستیک غیر قابل تجزیه است و نمی تواند توسط فعالیت میکروبی تجزیه شود. برای جلوگیری از این امر، استفاده از پلیمرهای زیستی یا پلیمرهای زیست تخریب پذیر مهم است.

 

مشاهده رفرنس:  https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214078-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
 




برچسب ها : ,
جمعه 25 فروردين 1402 |
 


 

مطالب اخير

آهنگ جدید گرشا رضایی به نام «فریاد»

آشنایی کامل با پیانو و انواع آن

اتاق خواب برای یک نوجوان چیزی بیش از یک مکان برای خوابیدن است

هدایای خلاقانه و فانتزی برای حیوانات خانگی: چگونه به دوستان چهار پای خود لطف کنید؟

اسپری تاخیری چند ساعت موثر است؟

نقش تولید محتوا در رشد کانال ایتا

آهنگ گرشا رضایی به نام «منم مثل توبه تنهاشدن عادت ندارم»

پمپ کارواش چیست؟

نکات مهم در مورد پمپ برتولینی

برای افتتاح آرایشگاه زنانه چه شرایطی وجود دارد؟

علل زگیل تناسلی در زنان

آهنگ جدید حامیم به نام «این همه آدم چرا قلبمو باید به تو میدادم»

دائمی ترین روش چاق شدن صورت

همه چیز در مورد ربات جاروبرقی

آموزش پاکسازی پوست

اینورتر سه فاز iMASTER مدل C1-220-HF

بزرگترین ارائه دهنده خدمات خواب در تهران و ایران کدام است؟

آهنگ جدید حمید هیراد به نام «دوست دارم»

قیمت پرینترهای خانگی موجود

15 گام مهم برای افزایش امنیت خانه

 

آرشيو مطالب

1403

1402

 
 
 

آمار

تعداد آنلاین : 3
بازدید امروز : 128
بازدید دیروز : 885
هفته گذشته : 1811
ماه گذشته : 6122
سال گذشته : 80712
بازدید کل : 257671
تعداد پست ها : 93
تعداد نظرات : 0

امکانات جانبی

RSS 2.0